13 maart 2012 Autobus ongeluk Sierre Zwitserland

In een alpentunnel aan de A9 bij het Zwitserse plaatsje Sierre botst rond 21.15 uur een Belgische bus tegen de tunnelwand. De bus is één van de 3 bussen die schoolkinderen en hun begeleiders uit de Belgische plaatsen Lommel en Heverlee van hun wintersportvakantie in Val d’Anniviers naar huis brengt. 28 inzittenden van de bus, waaronder 22 kinderen en de beide chauffeurs, komen om het leven. De overige 24 inzittenden raken zwaargewond.  

De prelude:

Twee Belgische basischolen, ‘t Stekske in Lommel-Kolonie en Sint-Lambertus uit Heverlee, zijn op skivakantie in het Zwitserse Val d’ Anniviers. Ze maken de trip met een paar bussen van Toptours uit Aarschot. Die dinsdag 13 maart zal het gezelschap terugkeren naar België. Op de scholen zitten ook Nederlandse kinderen uit het Brabantse grensgebied.

Eén van de buschauffeurs, Geert Michiels, zit niet lekker in zijn vel. Hij is depressief en slikt daarvoor medicijnen. Thuis is hij verwikkeld in een echtscheiding, heeft een nieuwe liefde en is in het geheim met haar getrouwd. De nieuwe liefde vraagt veel aandacht. Er wordt een constante stroom telefoontjes en SMS’jes uitgewisseld met de chauffeur.

De A9 tunnel bij Sierre en het vakantieoord Val d’Anniviers.
Het verloop:

Kort voor de tunnel in de Zwitserse A9 tussen Sierre en Sion wordt gestopt. De chauffeurs wisselen. Met de nieuwe chauffeurs gaat de reis verder, de tunnel in. De bus van Geert Michiels gaat in de tunnel versnellen. Hij rijdt 105 km/u door de niet al te brede tunnel.
Rond 21.15 uur rijdt de bus met de vijf rechterwielen de 18 cm hoge stoeprand langs de tunnelwand op, rukt een waarschuwingsbord en twee gsm-masten van de wand, en botst 75 meter en 2,77 seconden later tegen een haakse muur van een pechhaven.

28 inzittenden van de bus, waaronder 22 kinderen en de beide chauffeurs, komen om het leven. Van de 10 Nederlandse kinderen komen zes om het leven, vier raken gewond. 

De bus wordt uit de tunnel gehaald.
Rechts de wand waar de bus tegenaan reed.
De oorzaken:

Uit het Zwitserse onderzoek komt geen duidelijke oorzaak naar voren. Er waren geen andere voertuigen betrokken, er was weinig verkeer en de tunnel was goed verlicht. De bus was technisch in orde.
Uit autopsie bleek ook geen lichamelijk probleem bij chauffeur Michiels. Hij slikte wel een antidepressivum met paroxetine, dat bij het begin van de behandeling zelfmoordneigingen kan opwekken. Maar Michiels gebruikte het medicijn al langer en was de dosis aan het afbouwen.
Het Zwitserse rapport houdt het op een menselijke fout.

Wat opvalt is dat de bus niet gaat slingeren of remmen. De bus rijdt in rechte lijn de stoep op, recht op de vrijwel haakse tunnelwand van de vluchthaven af.
Nadat in 2015 een GermanWings piloot zelfmoord pleegt door zijn passagiersvliegtuig tegen een Alpen berg te vliegen, komt de mogelijkheid naar voren dat ook Geert Michiels zelfmoord zou kunnen hebben gepleegd, en zijn passagiers daarin heeft meegesleept.
De oorzaak zal nooit definitief vastgesteld kunnen worden.

De lessen:

Tunnels in autosnelwegen blijken gevaarlijke objecten, en touringcars ook.
Ook als de chauffeur niet moedwillig tegen de tunnelwand is gereden, is het aantal slachtoffers van botsingen in tunnels en met touringcars door de jaren heen hoog.

De pechhavens in de tunnel bij Sierre zijn veiliger gemaakt met vangrails en obstakelverlichting.

De betrokken pechhaven, nu met vangrail en obstakelverlichting
Bronnen:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20160309_00011849

https://www.demorgen.be/dossier/busongeval-zwitserland_1?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F