26 januari 1946 Treinbotsing Ravenstein

Rond 1 uur in de nacht komt een militaire trein in botsing met een goederentrein op de enkelspoors brug over de Maas bij Ravenstein. 5 Engelse militaire op thuisreis vanuit Duitsland komen om het leven. 11 passagiers raken gewond.

De prelude:

Het treinverkeer komt na de Tweede WereldOorlog weer geleidelijk op gang. Tussen de (vrij schaarse) personentreinen rijden veel goederentreinen om het land van goederen te voorzien. Ook rijden er met grote regelmaat militaire treinen om geallieerde soldaten vanuit Duitsland terug naar huis te brengen.
De spoorbrug over de Maas bij Ravenstein, op de lijn Nijmegen – Den Bosch, vormt een belangrijke schakel in het spoornet. De brug heet de Edithbrug, naar de dochter van de Engelse ontwerper Alexander Brodgen. De brug werd in 1872 gebouwd en in de Tweede WereldOorlog tot tweemaal toe vernield. Op 4 februari 1945, na de bevrijding van Zuid Nederland, is de Edithbrug weer provisorisch in dienst gesteld.
De burg heeft enkelspoor, wat tot op de dag van vandaag nog het geval is.

Het verloop:

Militaire trein RF39 wordt getrokken door locomotief 4410, een stoomloc uit een serie die van het British War Department werd gehuurd. De trein komt uit Duitsland en brengt Engelse militairen via Roosendaal naar huis. Vanuit Nijmegen moet de machinist voor de brug aan de Niftrik-kant voor rood sein stoppen om de tegemoetkomende goederentrein 4507, getrokken door de zware stoomloc 4505, voor te laten gaan.
De militaire trein stopt echter niet. Rond 1 uur rijdt de trein de Edithbrug op, waar ook de goederentrein door groene sein het enkelspoor op is gereden. De zware goederentrein versplintert drie rijtuigen van de militaire trein. Vijf militairen komen om het leven, 11 anderen raken gewond.

De oorzaken:

Op de Engelse loc 4410 staat de machinist aan de linkerkant, maar de armseinen staan aan de rechterkant van de baan. De gehuurde locs waren berucht omdat de rook van de stoommachine de cabine in kwam. Het is niet bekend waarom de machinist van trein RF39 niet stopte voor het rode sein.

De verantwoordelijkheid om een trein voor het rode ‘StopTonend Sein’ tot stilstand te brengen lag vroeger geheel bij de machinist. Als hij een fout maakte of het sein over het hoofd zag, waren de gevolgen meestal niet te overzien.
Als op 8 januari 1962 twee volle passagierstreinen bij Harmelen op elkaar botsen, is dat de aanleiding om het Automatisch TreinBe├»nvloedings (ATB) systeem in te voeren. De invoering is duur en kost heel veel tijd, waardoor tot in de jaren ’80 nog treinongevallen plaatsvinden door een rood sein passage.

Bronnen:

https://www.railwiki.nl/index.php/Spoorlijn_Tilburg_-_Nijmegen#Ongevallen

https://www.nicospilt.com/index_index_stoom.htm