23 juni 1949 Vliegtuig crash Bari Italië

De KLM Constellation PH-TER Roermond is onderweg van Batavia naar Schiphol als het na een tussenstop in Cairo 2 kilometer ten oosten van het Italiaanse Bari in de Adriatische Zee stort. Alle 33 inzittenden komen om. 

KLM Lockheed L-749 Constellation PH-TER Roermond
De prelude:

De KLM Lockheed L-749 Constellation PH-TER Roermond is op 21 juni uit Batavia vertrokken richting Nederland. Onderweg worden verschillende tussenstops gemaakt. In de vroege ochtend van 23 juni is de Roermond uit Cairo Egypte vertrokken voor de non-stop vlucht naar Schiphol, waar het toestel rond 14.45 uur wordt verwacht.
Het toestel vliegt de “Mauritius route” die riskanter is dan de route over land, maar omdat Nederland een militaire interventie uitvoerde in Indonesië was de KLM in de meeste Aziatische landen niet meer welkom voor tussenstops. De Constellation was ontdaan van overbodige onderdelen om het toestel zo licht mogelijk te houden. Zodoende kon er 5500km nonstop over de Indische Oceaan gevlogen worden.
De gezagvoerder op deze vlucht was Hans Plesman, de zoon van KLM oprichter Albert Plesman.
De trip naar De Oost was politiek beladen. Het was een extra vlucht waarmee op de heenreis Amerikaanse journalisten op uitnodiging van de Nederlandse regering naar Indië werden gebracht voor een goodwill tour. Dit gezelschap verongelukte op de terugweg met de KLM Franeker in Bombay.

Het verloop:

Rond 10.25 uur geeft de Roermond positie en hoogte door. Ze zijn op 5000m op weg naar Bari, waar het een half uur later langs de kust wordt gezien. Opeens maakt de Roermond een vreemde manoeuvre. Het toestel slaat over de kop, breekt in stukken en valt in zee.
Veel getuigen hebben de val van het vliegtuig gezien, maar hun verklaringen zijn niet éénduidig.
Alle 33 inzittenden, waarvan 28 Nederlanders, kwamen om het leven. 

De oorzaken:

De wrakdelen lagen op ongeveer 50 meter diepte op de modderige zeebodem en werden door duikers, waaronder die van de Koninklijke Marine , naar boven gehaald. 
Het onderzoek van de gevonden delen en de resten van slachtoffers bracht geen inzicht in wat er met de Roermond was misgegaan. De Raad voor de Luchtvaart nam aan dat een storing aan de stuurautomaat het toestel in een duikvlucht zou hebben gebracht, waarna het door de G-krachten uit elkaar getrokken werd.

De mogelijkheid dat de Roermond slachtoffer werd van sabotage vanwege de politieke lading van het hele trip, mag niet worden uitgesloten – ook gezien het verongelukken van de Franeker in Bombay, een paar weken later. De Roermond had op de heenreis naar Indië een aantal Amerikaanse journalisten aan boord, die op uitnodiging van de Nederlandse regering een positief beeld van de Nederlandse kolonie moesten brengen. Omdat de journalisten een uitnodiging kregen voor een interview met de Indiase premier, gingen ze niet met de Roermond mee terug naar Nederland, maar twee weken later met de Franeker.

Bronnen:

http://www.aviacrash.nl/paginas/roermond.htm

https://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/1949.htm#23.06.1949

zie ook de ramp met de Franeker in Bombay, 12 juli 1949