23 augustus 1954 Vliegtuig crash Noordzee Bergen

Op 23 augustus 1954 stort de KLM Douglas DC-6B PH-TFO Willem Bontekoe in zee voor de kust bij Bergen. De DC-6 was vanuit New York onderweg naar Schiphol. Het had een tussenlanding gemaakt in Shannon, Ierland.
Alle 12 passagiers en de 9 bemanningsleden komen om.

De prelude:

De Douglas DC-6B PH-DFO “Willem Bontekoe” werd in 1952 gebouwd door de Douglas Aircraft Company in Santa Monica USA. Het was één van de zeven vliegtuigen van dit type van de KLM. De DC-6B was de passagiersversie van de DC-6A Liftmaster, een vrachtvliegtuig. Het was een zeer economisch vliegtuig dat bij de KLM succesvol dienst deed op de intercontinentale lijnen.

KLM DC-6B PH-DFO Willem Bontekoe

De PH-DFO vertrok op 22 augustus 1954 uit New York voor lijnvlucht KL 608 naar Amsterdam en maakte een tussenlanding in Shannon, Ierland. Om 09.29 GMT is de Willem Bontekoe daar opgestegen voor het laatste traject naar Schiphol. Aan boord bevonden zich slechts 12 passagiers. Er waren 9 zeer ervaren bemanningsleden.

Het verloop:

De DC6 kwam om 11.22 GMT het Nederlandse luchtruim binnen ter hoogte van Egmond. Het was slecht weer met laaghangende bewolking en regenbuien, die het zicht belemmeren.
De bemanning zette de landing voor baan 05-23 in. Vanaf Egmond voerde de route over het Spijkerboor radiobaken om in zuidelijke richting op te lijnen voor baan 23. Om 11.31 GMT kregen ze toestemming te dalen naar 3500 feet, wat door de bemanning wordt bevestigd.
Op de toestemming voor de daling naar 2500 voet om 11.35 GMT antwoordde de bemanning echter niet meer. Toch zou het toestel nog om 12.01 GMT vanaf de grond bij Egmond gezien zijn. Toen vloog de Willem Bontekoe richting zee, dus de verkeerde kant op. Rond 12.30 uur hoorde men daar boven zee een harde knal.

De route van de Willem Bontekoe in rood.
Vanaf het Spijkerboor baken moet de blauwe route gevolgd worden,
maar de Willem Bontekoe is de andere kant op gevlogen


Om 12.15 GMT wordt alarm geslagen en wordt in het slechte weer het zeegebied afgezocht met schepen en vliegtuigen. Uiteindelijk vindt de kotter IJM5 “Texel” om 15.55 GMT op 8 mijl uit de kust tussen Egmond en Bergen wrakstukken, papieren en boeken. Het toestel is in kleine delen uitééngevallen. Na maanden zoeken worden maar twee inzittenden geborgen.

De oorzaken:

De oorzaak van de ramp is nooit officieël vastgesteld.

Uit de weinige informatie die het onderzoeksteam ter beschikking had kon worden opgemaakt dat de Willem Bontekoe 28 minuten boven Noord Holland heeft rondgevlogen op hoogtes tussen 100 en 1200 voet, dus veel lager dan de laatste over de radio bevestigde hoogte van 3500 voet. Uit de wrakstukken kon geen enkel technisch mankement worden afgeleid. Het toestel was intact en had tenminste 3 van de 4 motoren werkend. De impact met het zeeoppervlak deed het vliegtuig desintegreren.

Een hypothese luidt dat een lekkende benzinekachel in de cockpit de bemanning eerst heeft afgeleid omdat ze een raam probeerden te openen, en vervolgens bedwelmd heeft.

Bronnen:

http://www.aviacrash.nl/paginas/willem%20bontekoe.htm

https://www.zeehavenmuseum.nl/de-bontekoe/