15 januari 1952 Scheepsramp Noordzee Stavanger

In 1933 liep de motortrawler IJmuiden 31 Alkmaar van stapel bij scheepswerf Smit in Rotterdam Het schip mat 326 ton en kwam in 1948 na wat verbouwingen in dienst bij visserij maatschappij Petten.
Het schip verging op 15 januari 1952 met haar 14 opvarenden in een orkaan ten westen van Stavanger. Er werd niets meer van schip en bemanning teruggevonden.

Het verloop

De Almaar vist sinds maandagavond 14 januari 1952 op de 59e breedtegraad ten westen van het Noorse Stavanger. De weersomstandigheden voor de noordelijke Noordzee waren aan het verslechteren. Er werd orkaankracht voorspelt.
In het visgebied ten westen van Stavanger varen ook ander IJmuider vissers, die op dinsdagochtend 15 januari besluiten het vissen te staken.
Rond 11 uur die ochtend is er voor het laatst radiocontact met de IJmuiden 31. Schipper Koeman had al eerder motorproblemen over de radio aan zijn collega-vissers in de buurt gemeld. Hij gaf nu door dat het schip bijna niet meer vooruit kwam en dat hij het schip niet meer (met de kop) op de wind kon houden.
Van het schip en haar 14-koppige bemanning wordt niets meer teruggevonden. 
In dezelfde storm vergaat ook het Nederlandse kolenschip Seaham ten oosten van het Engelse Lowestoft, waarbij 3 opvarenden om het leven komen. 

Na het vergaan van de Alkmaar werd in IJmuiden een gedenkteken opgericht voor alle op zee gebleven vissers.
  

De oorzaken:

De Alkmaar was in 1948 voor een zeer lage prijs overgenomen van een Noorse reder, die het schip kennelijk liever kwijt was. Oud-bemanningsleden klaagden dat het schip snel slagzij maakte en wilden er niet op varen. De kapitein zou zijn schip ‘mijn doodskist’ hebben genoemd.
Het zwaartepunt van het schip zou te hoog liggen, waar ook na enkele verbouwingen weinig verbetering in kwam. Bij slagzij kwam het schip maar moeizaam weer rechtop, wat kon komen door een verkeerde verdeling van de olie in de tanks. Een bemanningslid had de ‘Alkmaar’ als topzwaar gekwalificeerd. Een voorstel tot grondige aanpassing werd vanwege de kosten niet uitgevoerd. Bovendien was het schip uitgerust met een versleten en te zwakke motor en had het een steven die minder geschikt was voor zware zeegang.

Waarom de IJmuiden 31 doorviste in de orkaan terwijl de andere schepen stopten met vissen, is niet bekend.

Bronnen:

https://nha.courant.nu/issue/IJC/1952-01-19/edition/null/page/10

https://www.buitenbeeldinbeeld.nl/NoordHolland/Visser.htm