Het 2214 ton metende Finse stoomschip S.S. Karhula van de rederij R. Nordstrom & Co is met een lading cellulose in balen op weg van het Finse Hangö naar Port Saint Louis, als het noordwest van Texel lek raakt en zinkt. 11 opvarenden komen om het leven, 18 worden gered.
De prelude:
De Karhula is in 1909 op een Duitse werf gebouwd als SS Gluckauf. Het had een lengte van 93 meter en mat 2103 bruto tonnage. De 3-cylinder stoommachine kon het schip een vaart geven van 10.5 knopen. Het schip vaart onder diverse namen voor verschillende rederijen, tot het in 1932 onder de vlag van de Finse rederij R. Nordstrom & Co gaat varen en de Karhula gaat heten.
Het is op zondag 12 februari 1950 slecht weer als het schip de Waddeneilanden rondt. Het stormt en er is een hoge golfslag. De Karhula heeft een week eerder in het Finse Hangö een lading cellulose aan boord genomen en is onderweg naar het Franse Port Saint Louis in de monding van de Rhone. Er zijn 29 opvarenden, waaronder drie verstekelingen in de kolenbunker.
Het verloop:
Rond 1.30 uur raakt het schip ten noordwesten van Texel lek en maakt slagzij. Ondanks voortdurend pompen zuigen de cellulosebalen het water op, waardoor het schip steeds meer slagzij maakt. Om 6.10 uur zendt het schip een SOS uit: “s.s. Karhula S.O.S. in distress position Texel North 60 degrees East 10 seamiles drifting ashore 40 degrees”
Het SOS-bericht wordt door Scheveningen Radio opgepikt en de reddingboot Dorus Rijkers uit Den Helder wordt gealarmeerd, alsmede de sleper Holland van rederij Doeksen uit Terschelling en een Mitchell marinevliegtuig van de Opsporings- en Reddingsdienst op de vliegbasis Valkenburg. Ook een Engels schip in de buurt wordt de kant van de Karhula opgestuurd.
Om 7.35 uur maakt het schip snel meer slagzij over stuurboord. De Karhula geeft dan in een 2e SOS-bericht door dat de bemanning het schip gaat verlaten.
Rond 8.15 uur zinkt de Karhula. Vier bemanningsleden weten in de reddingboot te komen, 11 opvarenden blijven op het zinkende achterschip achter. De overige opvarenden komen in het water terecht. De vier man in de reddingboot slagen erin 14 mensen uit zee te halen.
Bij daglicht, rond 8.30 uur, gaat een Mitchell verkenningsvliegtuig van de basis Valkenburg van de Marine LuchtvaartDienst op zoek naar het schip. Om 9.15 uur vindt de Mitchell de wrakstukken van de Karhula bij de Haaksgronden ten westen van Den Helder. De Dorus Rijkers bereikt deze positie tegen 10.30 uur en neemt de drenkelingen uit de reddingboot aan boord.
De reddingboot zoekt tot 11.45 uur tussen de wrakstukken naar overlevenden, maar keert uiteindelijk met 18 geredden om 14.15 in Den Helder terug. 10 bemanningsleden en 1 verstekeling komen om.
De oorzaken:
Toen het schip water maakte werd dat opgezogen door de lading cellulose. De balen zwollen op, waardoor de dekluiken openbarstten en het schip steeds meer water binnenkreeg. De oorzaak van het lek is onbekend.
Door de slagzij konden de 2 reddingboten aan de stuurboordkant niet meer gebruikt worden. Slechts 4 bemanningsleden slaagden erin met de enige reddingboot aan bakboordzijde het schip te verlaten. De overige geredde opvarenden moesten in zee springen.
De 11 mensen op het achterschip werden waarschijnlijk door het zinkende schip meegesleurd.
Bronnen:
https://wrecksite.eu/wreck.aspx?237074
https://leiden.courant.nu/issue/LD/1950-02-13/edition/0/page/1